Het merk Dermalogica is ontstaan in 1986, maar is eigenlijk een paar jaar eerder al begonnen in Amerika. Jane Wurwand (in Engeland opgeleid als schoonheidsspecialiste) kwam in 1983 tot de ontdekking dat er in Amerika geen vervolgopleidingen voor schoonheidsspecialisten bestonden. Zij wilde daar iets aan doen en begon een opleidingsschool in Californië: het International Dermal Institute (IDI). Jane Wurwand kwam er al snel achter dat er geen producten op de markt waren die volledig gericht waren op een gezonde huid in plaats van beauty. De huid is het grootste orgaan, het is een filter dat nuttige stoffen binnenhoudt en afvalstoffen afgeeft. Daarom ging ze haar eigen producten ontwikkelen, en zo ontstond Dermalogica in. Haar visie was duidelijk: producten die de huid verbeteren en gezond maken zonder irriterende stoffen, zoals lanoline, gedenatureerde alcohol, kleurstoffen en parfum. Dermalogica zorgde voor een enorme opschudding in de beauty-industrie door huidverbetering en een gezonde huid boven beauty en glamour te stellen.

